Mária Hriešik Nepšinská
Vďaka rôznorodosti historického použitia a previazanosti s mnohými sférami našich skúseností i životného prostredia (stromy, príbytky, nábytok, nástroje, predmety v domácnosti) je drevo podnetnou látkou na intenzívne materiálne skúmanie a interpretáciu. Mnohých tvorcov priťahuje z koncepčných aj estetických dôvodov. Či už drevo vyrezávajú, maľujú, recyklujú, alebo s ním inak manipulujú, posúvajú hranice toho, ako tento dôverne známy materiál vnímame. V kontexte súčasného šperku pritom ide najmä o prehodnotenie a rekonštrukciu systému hodnôt dekoratívnych objektov a zároveň o vytvorenie nového druhu drahocenností, ktoré by bezprostredne hovorili o problémoch významných pre samotných šperkárov, a tiež pre ich publikum. Autorka v článku približuje tvorbu dizajnérov: Liv Blåvarp, Julia Turner, Karla Olšáková, Despo Sophocleous, Barbora Jamrichová, Tobias Alm, Ted Noten, Mette T. Jensen, Gustav Reyes, Christina Karababa a Kristýna Španihelová.