Kresba – odev ženský polosviatočný
Kresba – odev ženský polosviatočný
Sviatočný odev ženy na nedeľné odpoludnie, Studienka, prvá polovica 20. storočia. Žena má oblečený konopný rubáš, blúzu (jupku) a sukňu, oboje z červeného kartúnu, a zásteru z modrého bavlneného plátna. Na hlave má na hanáčku uviazanú šatku s farebnou olejovou potlačou (turecký ručník). V lete sa blúza obliekala priamo na rubáš, v zime na rukávce s rukávmi všitými do manžiet. Farba zástery a jej výšivky napovedá, že ide o odev v pôstnom období.
Viera Škrabalová-Líčeníková bola výraznou slovenskou textilnou výtvarníčkou so širokým záberom tvorivých činností. V rámci pôsobenia v ÚĽUV-e sa Viera Škrabalová-Líčeníková venovala aj odevnej návrhárskej tvorbe. Kresbové návrhy módneho oblečenia nesú v sebe výzdobné prvky ľudového odevu ako sú výšivka alebo čipka, inšpiráciou bolo tiež tvarové riešenie ľudových odevných súčiastok. Kresby dokumentujú situáciu 50-tych rokov 20. storočia, kedy ÚĽUV úzko spolupracoval s vyšívačskými, čipkárskymi či modrotlačovými výrobnými družstvami. Touto spoluprácou medzi družstvami a návrhovými dielňami vzniklo niekoľko hodnotných modelov, ktoré prešli aj do bežnej výroby.
Súbor kresieb, ktoré sa nachádzajú v zbierke Múzea ľudovej umeleckej výroby, obsahuje najmä návrhy ženských denných a spoločenských šiat, tiež blúz. Súčasťou návrhov sú stručné popisy udávajúce materiál, strih a výzdobu odevov. Na zhotovenie šiat boli navrhované prírodné tkaniny – bavlnené, ľanové i hodvábne materiály.
Okrem návrhov a realizácií interiérových dekoratívnych a úžitkových textílií aktívne pôsobila najmä vo sfére divadla, filmu a televízie.