Kresba – odev ženský pracovný
Kresba – odev ženský pracovný
Všedný odev žien, Studienka, prvá polovica 20. storočia. Žena má oblečený konopný rubáš, lémečkové rukávce s rukávmi ukončenými manžetami (lémečkami), sukňu a živôtik, oboje zo vzorovaného kanafasu, a jednoduchú plátennú zásteru. Dievčatá chodili prostovlasé, len so stužkou na hlave, alebo mali uviazanú šatku, tak ako vydaté ženy. V prvej polovici 20. storočia sa vo všedné dni viazali šatky na hanáčku, čiže nie pod hrdlom, ale na zátylku. V lete chodili ženy vo všedné dni väčšinou bosé alebo v kožených pantofliach.
Viera Škrabalová-Líčeníková bola výraznou slovenskou textilnou výtvarníčkou so širokým záberom tvorivých činností. V rámci pôsobenia v ÚĽUV-e sa Viera Škrabalová-Líčeníková venovala aj odevnej návrhárskej tvorbe. Kresbové návrhy módneho oblečenia nesú v sebe výzdobné prvky ľudového odevu ako sú výšivka alebo čipka, inšpiráciou bolo tiež tvarové riešenie ľudových odevných súčiastok. Kresby dokumentujú situáciu 50-tych rokov 20. storočia, kedy ÚĽUV úzko spolupracoval s vyšívačskými, čipkárskymi či modrotlačovými výrobnými družstvami. Touto spoluprácou medzi družstvami a návrhovými dielňami vzniklo niekoľko hodnotných modelov, ktoré prešli aj do bežnej výroby.
Súbor kresieb, ktoré sa nachádzajú v zbierke Múzea ľudovej umeleckej výroby, obsahuje najmä návrhy ženských denných a spoločenských šiat, tiež blúz. Súčasťou návrhov sú stručné popisy udávajúce materiál, strih a výzdobu odevov. Na zhotovenie šiat boli navrhované prírodné tkaniny – bavlnené, ľanové i hodvábne materiály.
Okrem návrhov a realizácií interiérových dekoratívnych a úžitkových textílií aktívne pôsobila najmä vo sfére divadla, filmu a televízie.