Kresba – žena v kožuchu
Kresba – žena v kožuchu
Odev ženy do chladného počasia, Detva, začiatok 20. storočia. Žena má na základnom odeve, ktorý sa skladá z rubáša, rukávcov, živôtika, zo sukne, zástery a z veľkej šatky uviazanej krížom cez hruď, ako ochranu pred chladným počasím oblečený krátky kožuch z hnedej barančiny. Kožuch nevlastnili všetky ženy. Mohli si ho dať ušiť len ženy bohatých gazdov. Nový a neobnosený kožuch sa nosil vo sviatočné dni. Obnosený a starý sa obliekal aj vo všedné dni. Žena má obuté vysoké pletené papuče.
Viera Škrabalová-Líčeníková bola výraznou slovenskou textilnou výtvarníčkou so širokým záberom tvorivých činností. V rámci pôsobenia v ÚĽUV-e sa Viera Škrabalová-Líčeníková venovala aj odevnej návrhárskej tvorbe. Kresbové návrhy módneho oblečenia nesú v sebe výzdobné prvky ľudového odevu ako sú výšivka alebo čipka, inšpiráciou bolo tiež tvarové riešenie ľudových odevných súčiastok. Kresby dokumentujú situáciu 50-tych rokov 20. storočia, kedy ÚĽUV úzko spolupracoval s vyšívačskými, čipkárskymi či modrotlačovými výrobnými družstvami. Touto spoluprácou medzi družstvami a návrhovými dielňami vzniklo niekoľko hodnotných modelov, ktoré prešli aj do bežnej výroby.
Súbor kresieb, ktoré sa nachádzajú v zbierke Múzea ľudovej umeleckej výroby, obsahuje najmä návrhy ženských denných a spoločenských šiat, tiež blúz. Súčasťou návrhov sú stručné popisy udávajúce materiál, strih a výzdobu odevov. Na zhotovenie šiat boli navrhované prírodné tkaniny – bavlnené, ľanové i hodvábne materiály.
Okrem návrhov a realizácií interiérových dekoratívnych a úžitkových textílií aktívne pôsobila najmä vo sfére divadla, filmu a televízie.