Kresba – košeľa mužská
Kresba – košeľa mužská
Mužská košeľa, Skýcov, začiatok 20. storočia. Košeľa je ušitá z bieleho hrubšieho bavlneného plátna. Má rovný strih s voľnými rovnými rukávmi. Siaha niečo niže pása, ale nebývala zakasaná ani do plátenných gatí, ani do súkenných nohavíc. Široký pás výšivky na rukávoch spolu s čipkou dokladá, že košeľa bola určená na sviatočné príležitosti. Vo všedné dni muži nosili košele z hrubšieho konopného plátna a bez výšivky. Košele, ktoré sa nosili v zime, zvyčajne mali konce rukávov stiahnuté do manžety.
Viera Škrabalová-Líčeníková bola výraznou slovenskou textilnou výtvarníčkou so širokým záberom tvorivých činností. V rámci pôsobenia v ÚĽUV-e sa Viera Škrabalová-Líčeníková venovala aj odevnej návrhárskej tvorbe. Kresbové návrhy módneho oblečenia nesú v sebe výzdobné prvky ľudového odevu ako sú výšivka alebo čipka, inšpiráciou bolo tiež tvarové riešenie ľudových odevných súčiastok. Kresby dokumentujú situáciu 50-tych rokov 20. storočia, kedy ÚĽUV úzko spolupracoval s vyšívačskými, čipkárskymi či modrotlačovými výrobnými družstvami. Touto spoluprácou medzi družstvami a návrhovými dielňami vzniklo niekoľko hodnotných modelov, ktoré prešli aj do bežnej výroby.
Súbor kresieb, ktoré sa nachádzajú v zbierke Múzea ľudovej umeleckej výroby, obsahuje najmä návrhy ženských denných a spoločenských šiat, tiež blúz. Súčasťou návrhov sú stručné popisy udávajúce materiál, strih a výzdobu odevov. Na zhotovenie šiat boli navrhované prírodné tkaniny – bavlnené, ľanové i hodvábne materiály.
Okrem návrhov a realizácií interiérových dekoratívnych a úžitkových textílií aktívne pôsobila najmä vo sfére divadla, filmu a televízie.