Kresba – kabátik ženský
Kresba – kabátik ženský
Blúza, Veľké Zálužie, prvá štvrtina 20. storočia. Blúza (vizitka) je ušitá z čierneho lesklého umelého hodvábu a podšitá bielym barchetom. Má rovný strih. Okraje blúzy a rukávov zdobí bielo vytkávaná čierna tkanica, ktorá je z oboch strán lemovaná úzkou bielou čipkou. Pôvodne sa blúzy šili z kanafasu, v priebehu prvej polovice 20. storočia aj z glotu. Pri výbere materiálu rozhodovalo, či je látka hrejivá a či sa dá prať. Blúzy sa nosili v chladnom období ako súčasť sviatočnejšieho odevu. Obnosené sa nosili v zime pri práci okolo domu.
Viera Škrabalová-Líčeníková bola výraznou slovenskou textilnou výtvarníčkou so širokým záberom tvorivých činností. V rámci pôsobenia v ÚĽUV-e sa Viera Škrabalová-Líčeníková venovala aj odevnej návrhárskej tvorbe. Kresbové návrhy módneho oblečenia nesú v sebe výzdobné prvky ľudového odevu ako sú výšivka alebo čipka, inšpiráciou bolo tiež tvarové riešenie ľudových odevných súčiastok. Kresby dokumentujú situáciu 50-tych rokov 20. storočia, kedy ÚĽUV úzko spolupracoval s vyšívačskými, čipkárskymi či modrotlačovými výrobnými družstvami. Touto spoluprácou medzi družstvami a návrhovými dielňami vzniklo niekoľko hodnotných modelov, ktoré prešli aj do bežnej výroby.
Súbor kresieb, ktoré sa nachádzajú v zbierke Múzea ľudovej umeleckej výroby, obsahuje najmä návrhy ženských denných a spoločenských šiat, tiež blúz. Súčasťou návrhov sú stručné popisy udávajúce materiál, strih a výzdobu odevov. Na zhotovenie šiat boli navrhované prírodné tkaniny – bavlnené, ľanové i hodvábne materiály.
Okrem návrhov a realizácií interiérových dekoratívnych a úžitkových textílií aktívne pôsobila najmä vo sfére divadla, filmu a televízie.