Kresba – odev ženský sviatočný
Kresba – odev ženský sviatočný
Ženský odev z konca 19.storočia.
Sviatočný odev staršej ženy. Prvá štvrtina 20. storočia. Žena má oblečenú dlhú košeľu (košelicu) z domáceho ľanového plátna, plátennú spodnú sukňu (letnicu), modrotlačovú (vybíjanú) vrchnú sukňu, modrotlačovú širokú zásteru (šatu) a namiesto živôtika kožuštek (kamizol). Na hlave má uviazanú modrotlačovú šatku. Obuté má vysoké pletené vlnené papuče. Na vek ženy poukazuje tmavá farebnosť odevných súčiastok a spustené rukávy košele. Mladá ženy by mala rukávy vykasané nad lakte.
Viera Škrabalová-Líčeníková bola výraznou slovenskou textilnou výtvarníčkou so širokým záberom tvorivých činností. V rámci pôsobenia v ÚĽUV-e sa Viera Škrabalová-Líčeníková venovala aj odevnej návrhárskej tvorbe. Kresbové návrhy módneho oblečenia nesú v sebe výzdobné prvky ľudového odevu ako sú výšivka alebo čipka, inšpiráciou bolo tiež tvarové riešenie ľudových odevných súčiastok. Kresby dokumentujú situáciu 50-tych rokov 20. storočia, kedy ÚĽUV úzko spolupracoval s vyšívačskými, čipkárskymi či modrotlačovými výrobnými družstvami. Touto spoluprácou medzi družstvami a návrhovými dielňami vzniklo niekoľko hodnotných modelov, ktoré prešli aj do bežnej výroby.
Súbor kresieb, ktoré sa nachádzajú v zbierke Múzea ľudovej umeleckej výroby, obsahuje najmä návrhy ženských denných a spoločenských šiat, tiež blúz. Súčasťou návrhov sú stručné popisy udávajúce materiál, strih a výzdobu odevov. Na zhotovenie šiat boli navrhované prírodné tkaniny – bavlnené, ľanové i hodvábne materiály.
Okrem návrhov a realizácií interiérových dekoratívnych a úžitkových textílií aktívne pôsobila najmä vo sfére divadla, filmu a televízie.