Zástery – ukážky umenia modrotlače

Zástery – ukážky umenia modrotlače

Oľga Danglová

Modrotlač – látka zafarbená indigom na modro s potlačenými vzormi vystupujúcimi z podkladu v kontrastnom, najčastejšie bielom farebnom ladení si v európskych aristokratických kruhoch získala obrovskú obľubu už v l7. st. Cesta, po ktorej musela prejsť, kým sa zámorskými plavbami dostala z Indie a udomácnila v Európe, mala vzrušujúci priebeh.

Na území Slovenska sa modrotlač udomácnila koncom 18. st., kedy sa stala bežným artiklom a postupne sa etablovala ako typické oblečenie širokých vrstiev v malých mestách. Do malomestského oblečenia prenikla v čase, keď už pre zámožné vrstvy prestala byť módnym tovarom.

Najväčším obdobím rozkvetu modrotlačiarskeho remesla na Slovensku bolo 19. st. Farbiarske dielne boli v tom období takmer v každom mestečku. Vo vidieckom prostredí sa modrotlač začína objavovať od polovice 19. storočia, keď sa stáva cenovo dostupnou aj pre dedinských odberateľov.

Voči bielemu odevu z doma vyrobeného plátna, pôvodne rozšírenému a zaužívanému v roľníckom prostredí, mala modrotlač nesporné prednosti. Ľahšie sa udržiavala, menej špinila, pri strihaní odevných súčiastok z modrotlačových látok sa už nebolo treba prispôsobovať rozmerom doma tkaného plátna daným šírkou krosien. Mohli sa použiť zložitejšie strihy. Všetko to boli stimuly, ktoré viedli k rozšíreniu modrotlače a jej využitiu i tam, kde sa pôvodne dávala prednosť doma vyrobenému ľanovému či konopnému materiálu. Modrotlač výrazne ovplyvnila kultúru roľníckeho odievania a celkovú skladbu najmä ženských odevných celkov. Začala sa regionálne a lokálne diferencovať, vytvárať varianty podľa miestnych noriem a estetických návykov.

Šili sa z nej predovšetkým súčiastky ženského a dievčenského odevu – zástery, sukne, ručníky, veľké šatky na plecia, ale aj kabátiky, blúzky. Nosili sa do práce, obliekali na sviatočné či obradové príležitosti. Inde zastávala modrotlač iba funkciu menej nápadného sprievodného vizuálneho doplnku odevného celku.

ÚĽUV