Vtáčí motív vo výšivke

Vtáčí motív vo výšivke

Anna Chlupová

V bohatej a pestrej výšivkovej ornamentike zastával vtáčí motív významné miesto. Dotváral kvetinové kompozície, bol ich súčasťou, niekde v kompozícii dominoval. Motív vtáka pre svoje výnimočné vlastnosti – možnosť lietať a vznášať sa do výšin – symbolizoval nesmrteľnosť, plodnosť. Predpokladá sa, že ľudové zobrazenie vtáčej figúry nevychádzalo z priameho pozorovania prírody. Bolo pravdepodobne založené na transformovaní rôznych predlôh, ktoré sa dostali do ľudového prostredia, kde sa štylizovali a prispôsobovali regionálnym zvyklostiam. V tradičnej výšivke na Slovensku sa vtáčí motív vyskytoval vo viacerých oblastiach a na rôznych druhoch textílií. Dopĺňal bohaté vzory na obradovom textile, najmä kútnych plachtách, zdobil odevné súčasti – čepce, šatky, rukávce, zástery, menej sukne a mužské košele. Pokiaľ ide o tvarové znázornenie vtáčieho motívu, možno hovoriť o štylizovanej podobe zväčša nedefinovaného druhu. Hranatejšie geometrické tvary charakterizovali vtákov v technikách podľa počítaných nití – krížik, výrez, hladkovanie, výšivka na sieti. Realistickejšie stvárnenie umožňovala predkreslená výšivka a techniky – plný plochý steh, retiazka, stonkový steh. Najstaršie zobrazenie vtáčieho motívu nájdeme na kútnych plachtách z 18. a 19. storočia, na ktorých vo výreze dominoval typický honosne pôsobiaci motív kohúta či páva. Na výšivke zo západného Slovenska vtáky vynikali väčšou dekoratívnosťou, nachádzame ich v spleti vetvičiek, kvetov a lístkov, kde tvorili súčasť bohatej kompozície. Motívy vtákov na odevných súčastiach sa vyznačovali veľkou tvarovou variabilnosťou, pestrosťou a kompozíciou. Vtáčie motívy zaujímali a inšpirovali mnohých výtvarníkov. Otília Kopecká, dlhoročná výtvarníčka ÚĽUV-u, s obľubou umiestňovala tento motív na vyšívané textilné výrobky – obrusy, prikrývky, prestierania, závesné obrázky, pozdravy.

ÚĽUV