Šaty podľa portrétu Alžbety Báthory

Šaty podľa portrétu Alžbety Báthory

Rekonštrukcia podľa dobového portrétu

Magdaléna M. Zubercová, Jana Zaujecová

V rokoch 2006 – 2007 kolektív odborníkov pod vedením historičky odievania M. M. Zubercovej vytvoril rekonštrukciu oblečenia Alžbety Báthory. Portrét Alžbety Báthory pochádza však s veľkou pravdepodobnosťou až z neskoršieho obdobia a vznikol po jej smrti. Oblečenie je na portréte veľmi jednoduché a na jednu z najbohatších dám Uhorska tej doby až chudobné. Oblečenie, ktoré kolektív rekonštruoval, bolo v dobovej literatúre označované ako „uhorské“, na „uhorský spôsob“.

Rekonštrukcia šiat trvala približne 6 mesiacov. Zrekonštruovaný odev je súčasťou expozície Trenčianskeho múzea v kaštieli v Čachticiach, otvorená bola 15. augusta 2008.

Všetky jednotlivé časti šiat sú podložené historickými prameňmi, preto ich realizátori zhotovovali autentickou technológiou vrátane čipiek, výšiviek, zošívania či šitia, pričom používali výlučne prírodné materiály. Vybrané tkaniny a priadze boli predovšetkým hodvábne, ľanové, bavlnené (náhrada ľanu), tiež vlnené. Voľbu technológie a výber materiálov, samozrejme, obmedzili dnešné možnosti. Všetky súčasti sú vyhotovené výhradne ručne.

Spodná košeľa, dlhý spodný odev, je v priekrčníkovej časti bohato vrapovaná, rovnako aj dlhé rukávy sú v manžetovej časti stiahnuté do vrapov.

Pre rekonštrukciu obručovej sukne, verdigálu, sa použilo ľanové nebielené plátno prírodného odtieňa a ako výstuž medené obruče. Verdigál prekrývajú dve spodné sukne, v páse vrapované.

Vrchná košeľa je prvou časťou, ktorú bolo vidieť. Siaha asi po hĺbku bokov, má široké a dlhé rukávy vrapovaním stiahnuté do manžety, bohaté vrapovanie obopína krk. Manžety sú vyšívané a lemované paličkovanou čipkou z kovovej nite.

Výšivka plným atlasovým a stonkovým stehom zdobí celú plochu goliera. Tvoria ju motívy lístka a kvietka na vlniacej sa stonke. Po obvode zdobí golier 30 zubov hodvábnej paličkovanej čipky.

Živôtik je v páse zošitý so sukňou, pretože niesol celú váhu dosť ťažkej sukne. Vpredu sa šnuruje na 14 pároch mosadzných ručne vyrobených háčikoch a zdobí ho výšivka kovovou niťou. Renesančné motívy granátového jablka, kvety, puky, lístky a úponky sa dynamicky vinú k symetrickej vlnovke.

Zásteru lemuje 42 zubov jemnej paličkovanej čipky. Zdobia ju tri vložené pásy vyšité plným stehom. V páse je zástera vrapovaná.

Nejasnosť maľby viedla k štylizácii čepca. Autori sa rozhodli čepiec nezdobiť a nechať ho len v čistej forme napriek tomu, že pôvodne mohol byť bohato zdobený.

ÚĽUV