Alternatívy textilného šperku

Alternatívy textilného šperku

Adriena Pekárová

V máji 2009 sa v bratislavskej Galérii X uskutočnila medzinárodná výstava Alternatívy textilného šperku v kurátorskej koncepcii akad. mal. Silvie Fedorovej. Výstava bola výnimočná nielen z hľadiska žánru, ale predovšetkým bohatou účasťou renomovaných umelkýň zo zahraničia. Ich práce spolu s prácami domácich autoriek ponúkli obraz o spektre súčasných výtvarných názorov, v akých sa rozvíja textilný šperk. Majú spoločné východiská súvisiace s technikou a materiálom, čo odkazuje k remeslu a tradícii, ale súčasne prekvapujú novými ideami, kreatívnymi technikami a výnimočnými kombináciami, ktoré robia túto sféru príťažlivou.

Odčleneniu sa šperku z textilnej tvorby pomohol v 60. rokoch rozmach paličkovanej čipky, ktorú posúvali k novým formám najmä české výtvarníčky. Proces prerodu šperku ako dekoratívneho doplnku odevu k svojbytnému umeleckému dielu však ovplyvnil aj podobu textilného šperku. Umelci – šperkári obohacovali svoju materiálovú bázu o textilné a textilu podobné materiály a naopak, textilní umelci aplikovali textilné techniky na iné materiály.

V súčasnosti má aj textilný šperk svoje uznávané osobnosti, ktorých práce sú v zbierkach významných múzeí po celom svete. Na spomínanej výstave boli práce niektorých z nich. Určite k nim patrí predovšetkým Holanďanka Beppe Kessler (1952), čerstvá držiteľka ceny Herbert-Hoffmann-Prize 2009 (túto cenu získala aj v roku 1997), ktorá sa udeľuje na svetovej výstave šperku v Mníchove počas každoročného veľtrhu remesiel. Slovenský príspevok reprezentovali renomované osobnosti ako Iveta Miháliková (1962), Blanka Cepková (1966), Silvia Fedorová (1945) aj mladé výtvarníčky, ktoré si však získavajú svojou tvorbou rešpekt Katarína Ondrejková (1979) a Ľubica Poncik (1980).

ÚĽUV