Mikrokozmos: O jednej textilnej zbierke

Mikrokozmos: O jednej textilnej zbierke

Linda Brassington

Formami potláčané textílie Phyllis Barronovej a Dorothy Larcherovej predstavujú dôležitú súčasť vývoja anglických remesiel v 20. storočí. Zachovanie ich textílií, vyrobených medzi dvomi svetovými vojnami technikou „modrotlače“, sa stalo jedným z hlavných cieľov univerzitného Centra pre štúdium remesiel (Crafts Study Centre), otvoreného v roku 1970.

Zakladajúci správca centra Robin Tanner dal zdokumentovať prácu týchto dvoch výtvarníčok (výsledkom sú dva podrobné zväzky s ukážkami ich textílií) a ich zbierku textílií z rôznych kontinentov a kultúr odovzdal do textilnej zbierky novovzniknutej Univerzity tvorivých umení (University for the Creative Arts) vo Farnhame.

Zatiaľ čo modernizmus 30. rokov 20. storočia zavrhoval dekoratívnosť, vzor zostal základným prvkom textílií Barronovej a Larcherovej. Ich formami potlačené látky presahujú obyčajné reprodukcie tradičných modrotlačových textílií. Kvalita línií v ich návrhárskej práci je výnimočná. Možno medzi najvýraznejšie práce Barronovej a Larcherovej patria jednoduché, monochrómne tlače, ktoré majú pevné smerové prvky. Spine, Large Chevron a Unnamed Lozenge sú veľmi silné a nadčasové kompozície. Ich práce vyjadrujú radosť zo vzoru, ktorý je pre anglické textílie typický. Tieto nenápadné, domáce, anglické potlače formou predstavujú nevtieravý, ale významný prínos k rozvoju britského textilného návrhárstva koncom 20. storočia.

ÚĽUV