Technike maľby na sklo bola verná niekoľko desaťročí. Rodáčka z kysuckého Staškova, sestra herca Jozefa Kronera, rada maľovala od detstva. Od svojich trinástich rokov žila v Považskej Bystrici, kde sa jej rodina prisťahovala za zamestnaním vo fabrike. V oblasti podmaľby na sklo bola aktívna od roku 1976. Bola ale aj je stále známa vďaka početným výstavám, ktoré sa konali v...
Technike maľby na sklo bola verná niekoľko desaťročí. Rodáčka z kysuckého Staškova, sestra herca Jozefa Kronera, rada maľovala od detstva. Od svojich trinástich rokov žila v Považskej Bystrici, kde sa jej rodina prisťahovala za zamestnaním vo fabrike. V oblasti podmaľby na sklo bola aktívna od roku 1976. Bola ale aj je stále známa vďaka početným výstavám, ktoré sa konali v rôznych kútoch Slovenska.
„Obrázky Zuzany Vaňousovej sa od malieb ostatných autorov líšia v tom, že vznikli ako ilustrácie slovenských ľudových piesní a ostali takými po celý čas. Už v dospelosti sa na Kysuciach spoznala s príjemnou rodinou, s ktorej členmi sa často navštevovali a bavili sa spievaním piesní. Keď raz manželia z tejto rodiny oslavovali päťdesiate výročie svadby, rozmýšľala, čo im na túto príležitosť venovať. Napadlo jej, že im dá ich obľúbenú pieseň v podobe ilustrovanej v maľbe na skle. Obrázok mal veľký úspech, a takto si osvojila nápad maľovať obrázky s textami ľudových piesní. V dekóre sa autorka inšpirovala starými stredoslovenskými obrazmi na skle. Od začiatku jej tvorbu definoval ustálený rukopis a jednoduchý spôsob maľby, bez potreby ďalšieho formálneho vývoja. Vyvíjali a menili sa iba témy, teda texty piesní. Cez obsah obrázkov sa vracala na rodné Kysuce, tešila sa zo spomienok na mladosť a z nádejí do budúcnosti. Originálne texty kysuckých ľudových piesní čerpala jednak zo svojej pamäti, jednak ich získavala z literatúry či zapisovaním priamo v teréne. Niektoré z tém spracovala aj vo forme cyklov, napríklad svadobného, kde obrázky na seba nadväzovali, ale mohli sa vnímať aj ako solitéry. Texty ľudových piesní jej diktovali obrazové vyjadrenie a podanie obsahu. Dej niektorých jej obrázkov sa odohrával vo dne – vtedy bolo ich pozadie biele, iných zas podvečer – pozadie sa hýbalo od modrého po pôsobivo tyrkysové, doplnené ďalšími tónmi studených odtieňov. Iné kompozície sa prihovárali divákovi teplým koloritom hnedých, žltých či oranžových farieb. Rámy obrázkov vypracúvala podľa inšpirácií z klasickej ľudovej maľby na sklo a pri rámovaní jej veľmi pomáhal manžel. V umení Zuzany Vaňousovej pokračuje aj jej dcéra žijúca v Česku, ktorá ilustruje české ľudové piesne.
Zuzanu Vaňousovú nemožno nazvať ľudovou umelkyňou. Bola tvorivou umeleckou osobnosťou, ktorá prinášala poznatky z domácej tradície formulované na ľudový spôsob, ale transformované do podoby súčasnej maľby na sklo.“
(Zdroj: Pišútová, I.: Maľby na skle. Bratislava: ÚĽUV 2010, s. 324 – 337.) Prierez tvorbou Zuzany Vaňousovej je publikovaný v spomenutej publikácii.
V roku 2001 získala ocenenie majsterka ľudovej umeleckej výroby v oblasti podmaľby na sklo.